lauantai 19. joulukuuta 2009

jättiläisen kenkäpulmia

Lukijoiden hauskuutukseksi kerrottakoon, että olen jättiläinen. Kärsin nuorelle naiselle varsin harmillisesta ongelmasta: olen kasvanut liian pitkäksi ja maata pitkin vieläkin enemmän. Naisten jalkinevalmistajat eivät tunnusta kaltaisteni olemassa oloa - tai oikeammin vain muutamat tunnustavat ja kiskovat meistä luonnon oikuista pitkät pennit myymällä kenkiä pienissä erikoisliikkeissä.

Olen perinyt pitkät geenit vanhemmiltani. Olen 181cm pitkä ja kengän kokoni on miehinen. Vaelsin pitkään pimeydessä kunnes löysin pari pikkuliikettä, jotka myyvät erikoiskokoja. Suru tosin on siinä, että kengät ovat yhtä hintavia kuin kauniita. En ole siis vuosien saatossa saanut moniakaan kauniita kenkiä haltuuni ja ne mitä omistan, olen kuluttanut puhki.

Vielä viime viikolla minulla oli kauniit arkikäyttöön sopivat talvisaappaat ja yhdet juhlavampaan menoon kelpaavat. Torstaina uskolliset arjen kumppanini päättivät hajota. Olin vetämässä varren vetoketjua kiinni, vauva talvivaatteisiin topattuna ja kaikin puolin valmiina lähtemään, kun kuului kruts. Vetoketju oli hajalla. Avokkaissa (joita onneksi/koomisesti olen haalinut useammat) vauvojen pikkujouluihin pakkassäällä ylämäissä vaunujen kanssa kulkeminen ei ole hauskinta mitä tiedän.

Seuraavana aamuna tein toiviomatkan suutarille vain kuullakseni, että joulun pyhien ja uskomattoman ruuhkan vuoksi saisin korjattuna takaisin vasta 30.12. Se tarkoittaa liian montaa joulureissua ja pakkaspäivää liukkaissa koreilusaappaissa tai varpaat palelluttavissa avokkaissa.

Pelastus löytyi paikallisesta Robin Hoodista. Tutkiskelin sieluani ja totesin, että on korkea aika ymmärtää käyttää vaunulenkeillä jotain käytännöllisempää jalkinetta ja säästää parempiansa keskustareissuille ja muille.

Saa nauraa, uudet kumppanini:




Kuoman Pallas-saappaat. Ovat muuten lämpöiset.


kuva: kuoma.fi

2 kommenttia:

A+a kirjoitti...

Kuoma, ROCK! Arvaa vaan millä kengillä minä olen ennen Hai-saappaita ulkoiluttanut koiriamme. Kyllä, Kuoma-kuomasilla! Kenkien ergonomia on muuten kohdallaan, vaikka kyseessä on "vain" talvisaapas.

Hanni kirjoitti...

Voi arvaa miten kovasti haluaisin Hait! Niitä ei kai tokikaan tehdä isona missään muussa värissä kuin tummansinisessä. Haikailen aina vain punaisia saappaita. Tai turkooseja, tai ihan vain jotain VÄRIÄ.